Klare taal bij de gemeente
De vraag
Een middelgrote gemeente is niet tevreden over de schrijfstijl van haar ambtenaren.
Adviesnota's en raadsvoorstellen zijn onoverzichtelijk en langdradig. De brieven aan
de burgers zijn ambtelijk, formeel en wollig. Het managementteam wil duidelijke en
goede gestructureerde voorstellen en adviezen. Voorstellen en adviezen die in een
paar minuten te lezen zijn. Brieven die klantgericht zijn, helder opgebouwd en makkelijk
leesbaar.
De oplossing
Samen met een projectteam binnen de gemeente heeft Taal in Bedrijf bekeken aan welke eisen
de teksten van de gemeente moeten voldoen. Deze eisen zijn vervolgens vertaald in
richtlijnen die worden vastgelegd in een schrijfwijzer. Alle ambtenaren krijgen de schrijfwijzer
zowel op papier als digitaal ter beschikking.
De tweede stap is een training voor alle schrijvende ambtenaren. In tweedaagse workshops gaan
ze aan de slag met hun eigen teksten. Dit leidt al direct tot resultaat. Veel standaardteksten
worden tijdens de workshops herschreven in teksten volgens de richtlijnen.
Na de workshop wordt binnen de gemeente een taalteam benoemd met als opdracht te controleren,
te stimuleren en te motiveren. Het team houdt geregeld steekproeven en geeft feedback aan de
schrijvers. Ook reikt het team elk jaar de taalbokaal uit aan de schrijver van de beste brief
of nota.
-
Terug