Klare taal bij de gemeente

De vraag

Een middelgrote gemeente is niet tevreden over de schrijfstijl van haar ambtenaren. Adviesnota's en raadsvoorstellen zijn onoverzichtelijk en langdradig. De brieven aan de burgers zijn ambtelijk, formeel en wollig. Het managementteam wil duidelijke en goede gestructureerde voorstellen en adviezen. Voorstellen en adviezen die in een paar minuten te lezen zijn. Brieven die klantgericht zijn, helder opgebouwd en makkelijk leesbaar.

De oplossing

Samen met een projectteam binnen de gemeente heeft Taal in Bedrijf bekeken aan welke eisen de teksten van de gemeente moeten voldoen. Deze eisen zijn vervolgens vertaald in richtlijnen die worden vastgelegd in een schrijfwijzer. Alle ambtenaren krijgen de schrijfwijzer zowel op papier als digitaal ter beschikking.

De tweede stap is een training voor alle schrijvende ambtenaren. In tweedaagse workshops gaan ze aan de slag met hun eigen teksten. Dit leidt al direct tot resultaat. Veel standaardteksten worden tijdens de workshops herschreven in teksten volgens de richtlijnen.

Na de workshop wordt binnen de gemeente een taalteam benoemd met als opdracht te controleren, te stimuleren en te motiveren. Het team houdt geregeld steekproeven en geeft feedback aan de schrijvers. Ook reikt het team elk jaar de taalbokaal uit aan de schrijver van de beste brief of nota.

- Terug








Direct contact?

M (06) 54 32 34 32
E info@taalinbedrijf.nl
Binnen 24 uur krijg je een reactie.